Site icon פורטל תיירות ואיכות חיים

אובדן הילדות

חוקר נוסף שעוסק בתחום הוא פוסטמן. הוא מקשר את השינוי בסימון הילדים כילדים במהפכת הדפוס. המצאת הדפוס והתפתחות התרבות הכתובה, מבחינת פוסטמן היא ההסבר המרכזי של הילדות כקטגוריה חברתית ותרבותית כפי שאנו מכירים אותה עד אמצע המאה ה-20. מהפכת הדפוס לדעתו השפיעה על הבניית הילדות בארבעה תהליכים מרכזיים שקשורים אחד בשני.

פוסטמן טוען שהמעבר מהתרבות הכתובה לתרבות האלקטרונית משנה עוד פעם את הגדרת הילדות ואת ההבחנות בין ילדים למבוגרים.

היום ישנו טשטוש בין הילדים למבוגרים כי אי אפשר לחסום ידע והוא מגיע אל הילדים; לא רק זה, הילדים כבר הופכים למובילי הידע. היום ילדים צורכים ידע יותר ויזואלי ופחות מילולי (ספרים). סמכות המבוגרים הולכת ומתערערת. הילדים לא מסתכלים על ההורים בפליאה, בהערצה או ביראת כבוד. להיפך! בנוסף קורה תהליך מקביל: המבוגרים נעשים יותר ויותר ילדים, מתחברים לוואטסאפ ולטכנולוגיה. מתלבשים בג'ינס… במקביל הילדים מתלבשים כמבוגרים קטנים.

אמצעי התקשורת האלקטרוניים שמעצבים את חיינו מתחילים לטשטש את ההבחנות בין ילדים למבוגרים ולצד זה ההבחנות עדיין ממשיכות ומתקיימות. יש תהליכים שחותרים תחת ההבחנות האלה כמו תהליכים כלכליים ותהליכי חקיקה ורגולציה.

אמצעי התקשורת והשימוש בעיקר של ילדים בפרסומות מכניס יותר ויותר מרכיבים מיניים בתוך הייצוגים של ילדים. הביא לידי כך שיש היום חקיקה שמנסה למנוע את הייצוגים האלה. מנסים כל הזמן לחוקק מחדש את הגבולות בין ילדים למבוגרים ובמקביל עדיין קורה אותו תהליך שילדים הופכים ליותר מבוגרים ומבוגרים – ליותר ילדים.

פוסטמן מגדיר את מצב זה כאובדן הילדות.

"מותק הילדים התכווצו" – בתמונה נראה שהילד משחק בהורים כמו בובות קטנות, שולט בהן. אובדן סמכות הורית, ובאותו אופן גם אובדן סמכות של המורים והמרצים. סטודנטים מרשים לעצמם לעשות דברים שפעם לא היו עושים (לשלוח למרצה אימייל ולפנות אליו בשמו הפרטי).

ביקורת על פוסטמן

  1. הוא לא מתייחס לתהליכים שכן מחזקים את נושא ההפרדה בין ילדים למבוגרים כמו רגולציה וחוק.
  2. הוא מתייחס בעיקר לילדים מערביים. יש ילדים לא מערביים שהילדות שלהם דומה יותר לימי הביניים או תחילת המהפכה התעשייתית. אין מנגנונים קהילתיים שמפתחים אלא סוג של ניצול ילדים בצורה מחפירה.

 

שפר SCHAFER 2005כותב על העדר פיקוח של המדינה, אין שמירה על זכויות הילדים. קורא להם "ילדים לא נראים". המדינה מצד אחד נתפסת כמדכאת וככוחנית, מצד שני יש לה יכולת להגן על הילדים; הוא מתאר מצב של ילדים שהמדינה לא יכולה לפקח על הזכויות המאוד בסיסיות שלהם, כמו בריאות בסיסית, חינוך, מגורים, תזונה בסיסית, כל הדברים שמדינה מתוקנת לוקחת על עצמה. גלובליזציה לדידו יכולה לתקן זאת.

הכתבה של מאור בדה מרקר ג'נדרסייד שעיקרו בשלב העוברי. יש מיליוני נשים שלא נולדות, חלקן נולדות ומופקרות בין אם באופן ישיר (זריקה לפח) או באופן עקיף – תינוקות בנות מקבלות פחות מזון, פחות בריאות, פחות רפואה ותוחלת החיים שלהן קטנה יותר. רואים כאן שינוי מהותי באזורים מסוימים בגלובוס מבחינת מגדור של מהלך החיים, הפרה של האיזון בין המגדרים.

יש כאן קשר ישיר בין התפתחות טכנולוגית להפרה של האיזון המגדרי (האולטראסאונד יותר נגיש – ניתן לסנן עוד לפני הלידה).

מנגנוני מדינה והבניית מהלך החיים

אנחנו יכולים לשאול שאלות, בהקשר ישראל, עד כמה מופעלים כאן מנגנוני ההגנה על צמצום פערים ובלימה של התהליך במסגרתו יותר ילדים נופלים לעוני.

מנגנונים:

Exit mobile version