Site icon פורטל תיירות ואיכות חיים

המדינה הממלוכית ושקיעתה

ניתן לראות כי פעם אחר פעם עולים אחד אחרי השני ממלוכים בכירים לשלטון, ויש רצון ממלוכי להוריש את השלטון לבנו. אך זה עומד בסתירה עם העובדה שבנו של ממלוכ הוא אינו ממלוכ. בסופו של דבר, כל פעם שיש ניסיון להוריש את השלטון לבן של ממלוכ, הבן היורש מורד משלטון באופן זה או אחר (רצח, גלות ועוד)

 

המדינה הממלוכית ושקיעתה

הממלוכים השקיעו בפיתוח המדינה, חיזוק הצבא, וגם בבנייה. קהיר הייתה לב המדינה הממלוכית, ובסיסו הוא העושר הרב שהגיע מהחקלאות, אך גם המסחר הרב שמגיע מהים התיכון ומים סוף. הממלוכים לוקחים את העמלות והנכסים ומרוויחים מכך היטב.

גם בסוריה היה מסחר וחקלאות, בייחוד בערים דמשק, חמץ וחלב. בא"י גם היו מספר ערים שהיוו מרכזי מסחר וחקלאות עבור הממלוכים – צפת, עזה, ירושלים, כרכ (מזרח לירושלים, אזור ירדן).

המדינה גם "פלשה" צפונה לאזור דרום תורכיה, ארמניה (הושפעו רבות מהצלבנים, ומשום שהשכילו להבין את חשיבותם של המונגולים, היו גם בעלי בריתם ושימשו כחיל משלוח שלהם, דבר שעלה לארמנים ביוקר בשל פלישות וקרבות של הממלוכים בהם), וצפון מערב עיראק (אזור הספר). כמו כן, הממלוכים שלטו על אזור מכה ואלמדינה, דבר שהקנה חשיבות ועוצמה בידי השלטון הממלוכי.

המדינה הממלוכית אפוא הייתה ריכוזית למדי, שבירתה קהיר, שם התנהלה המדינה מבחינה פוליטית וכלכלית. בסוריה היו כ-7 פרובינציות. הסלטאן מינה ישירות את המושל של כל פרובינציה. ברוב הפרובינציות, המושל אחראי על כל העיר והאזור החקלאי שבאזור. בכל פרובינציה היה מפקד מצודה שהיה כפוף ישירות לסלטאן ולא למושל מפני שהסלטאן לא סמך על המושלים בעניין זה. במקרה של תקרית כלשהי, מפקד המצודה הודיע ישירות לסלטאן באמצעות דואר היונים.

תקופה זו היא עשירה מבחינה תרבותית. נכתבו חומרים היסטוריים, כרוניקות, ספרויות (גיאוגרפית, ביוגרפית, מילונית וכד').

תת תקופות

 

תקופת השלטון השלישית של אלנאצר מחמד בן קלאאון

קלאאון שלט ביד רמה ומושווה בימינו ע"י דוד איילון לסטאלין: חשדן גדול, יכול בין לילה להחליט להוציא מישהו להורג. קלאאון היה איש שסבל קשות כשהיה צעיר והתעמרו בו כשהיה נער, וכשעלה לשלטון הוא לא היה מוכן לראות זיק קטן של התנגדות.

חינוך – וקף – עלמאא'

ניתן לראות את מעורבותם הרבה של הצופים במוסדות הדת במדינה הממלוכית. חשוב להדגיש כי אין גבול מוחלט בין העלמאא' לצופים, לפעמים אלה היו מאוחדים, והטשטוש בין שתי הקבוצות היה ניכר.

 

עולה השאלה מדוע הממלוכית השקיעו כה רבות במוסדות אלה, בבנייה הרבה ולמעשה "השפעה כוללת על הנוף". היה זה מכלול של דברים שהתנקז לעובדה שהממלוכים חיפשו לגיטימציה בעיני המוסלמים (הם היו זרים ומוזרים, כמוסלמים שהתחילו כעבדים ונתפשו כגסי רוח). כמו כן, הממלוכים היו אסירי תודה לתרבות ולדת החדשה שקיבלו, היו גאים בהיותם מוסלמים ורצו להביע זאת. אך ישנן סיבות פרקטיות יותר – הסוגיה באשר לעתיד הרכוש לאחר המוות – הקדשה של רכוש, ודאגה שמנהל ההקדש הוא קרוב משפחה, אזי הרכוש נשאר בתוך המשפחה ואפוא, מחוסן.

Exit mobile version