Site icon פורטל תיירות ואיכות חיים

מושגי ייסוד לצבא הממלוכים

 

מושגי ייסוד לצבא הממלוכים

 

ומה עם הצלבנים?

שאלת החרבת החוף

הממלוכים קבלו החלטה בריש גלי להחריב את כל החוף. דבר זה קשור ביחסם של הממלוכים לים. איילון מציע כי היכולת להעמיד כוח ימי באזור הייתה נמוכה ביותר. ייתכן ומדובר בחומר גלם, וכן במצב הכוחות הימיים באזור (כוחות ימיים שונים). איילון מציע כי הכוחות שהגיעו מאזור מרכז אסיה והיו פרשים, סלדו מהים. פרופ' עמיתי מציע כי הממלוכים הבינו כי אי אפשר לעשות הכל עם המשאבים שהיו בידיהם, והרי שעליהם לנצל את הכסף היטב. הממלוכים אפוא החליטו להשקיע את הכסף בניידות ובקשתות, על מנת להתמודד מול המונגולים והצלבנים. הממלוכים "ויתרו מראש" על הניסיון להקים כוח ימי. הניסיון היחידי לערוך פשיטה ימית על קפריסין נכשל כישלון נחרץ.

הממלוכים הבינו שאם אינם יכולים להגן על החוף, ואם הצלבנים עומדים לעשות דרכם ולנחות בחופיהם, הם החליטו לא להשאיר מוצבים ומקומות אחיזה בחוף שהצלבנים יוכלו להשתלט עליהם. לכך היו השלכות שליליות: הייתה הידרדרות של האוכלוסייה, ולא היו ערים / יישובים מרוכזים.

 

דברי אבן אלנפיס

אבן אלנפיס היה רופא וחוקר, והיה מהראשונים שכתב על מחזור הדם. הוא היה הרופא האישי של ביברס והיה פילוסוף, ונחשב לדמות מרכזית בארצות האסלאם של ימי הביניים. הוא כותב את הדברים הבאים על ביברס בספר פילוסופי:

“This country was very far from that land which those infidels (= the Mongols) had conquered, but [then] it became their neighbor.  And thus, the people [of this country] had to fight [the infidels] and resist them.  In order to do so, they had to obtain two things: a large army and a brave sultan [to lead them]. Without this, it is impossible to fight these infidels with all of their conquests over the many lands, and their numerous men and armies.”

 

רואים אפוא כיצד האליטה האזרחית המוסלמית מתמודדת עם העובדה שמי ששולט עליהם הם תורכים, עבדים לשעבר. עם זאת, הם רואים כי ממלוכים אלה עושים את העבודה ומגנים עליהם מפני הצלבנים והמונגולים.

 

ואחרי ביברס?

Exit mobile version