Site icon פורטל תיירות ואיכות חיים

מחשבה תיאורטית מוקדמת על המרת דת

 

* William James (נפטר 1910): The Varieties of Religious Experience

ניסה לעמוד על ההיבטים הפסיכולוגיים של המרת דת. יש דגש גדול על הנצרות באמריקה.

* A.D. Nock, Conversion (Oxford, 1993)

איך האימפריה הרומית הפכה להיות נוצרית. הסיפור שונה מהאסלאם אך נוגע עדיין לאזור. ההבדל בין התאסלמות של בודדים [conversion] לעומת התאסלמות של קבוצות [adhesion] כדי להיכנס לדת מונותיאיסטית צריך שכנוע פנימי חזק מאוד. הצטרפות לדתות הפגאניות דורשת לטענתו התחברות פחותה.

 

"גישות תיאורתיות על האסלאם"

* נחמיה לבציון (1979):

– תפקיד של הנוודים כסוכני האסלום – פרדוקסים: אנשים לא אדוקים דתית במיוחד: ערבים בדווים, ברברים, תורכים ומונגולים, הם אלה שתרמו תרומה מכרעת לאסלום אזורים שונים.

– התאסלמות של בודדים [conversion] לעומת התאסלמות של קבוצות [adhesion]. עוזר להבין את התהליך ההדרגתי והשיטתי של ההתאסלמות.

– 3 מודלים:

* התרחבות המדינה, ההתאסלמות אחר כך

* התאסלמות מחוץ לגבולות של המדינה האסלאמית – מה שקורה במרכז אסיה, דרום מזרח אסיה, אפריקה השחורה. יציאתם של הסוחרים, הצופים והמלומדים והתאסלמות.

* [גורם לא מוסלמי נכנס לארצות האסלאם ומתאסלם] – המונגולים, להבדיל מן הצלבנים שנכנסו נוצרים ונשארו נוצרים. הכובש נכנס לארצות האסלאם ומקבל את האסלאם מהשפעה תרבותית או אחרת.

"גישות תיאורטיות" – 2

* רוני אלנבלום: הציע הסתכלות אחרת. לא הייתה קלות כה רבה בהמרת הדת.

– הגיאוגרפיה של המרת דת – מה שקורה באזור מסוים.

– "המרת דת" אינה רק עניין של שינוי של פרט או קבוצה.

– יש חשיבות להגירה (החוצה ופנימה) וקצב לידה.

אזור שהיה מובהק נוצרי הפך למוסלמי עם רוב מוסלמי מוצק (לדוג' נצרת, בית לחם וכד' בימינו).

בימי הביניים, לאור ההשתלטות הסופית של המוסלמים על המאחזים הנוצרים, האליטה הנוצרית עזבה, והאוכלוסייה המקומית החלשה, החקלאים נאלצה להישאר, ובסופו של דבר רובם התאסלמו.

עוד מושגים:

* סוכני אסלום – אנשים שבאים ומגבירים את תהליך האסלום – סוחרים, חיילים, צופים.

* התאסלמות – האקט הפסיבי מבפנים, אסלום – האקט האקטיבי.

* אסלום הנוף – כאשר אזור "נראה" יותר מוסלמי – יותר מסגדים, מדרסות, ח'ואנק וכד'.

ארץ ישראל וסביבתה כמקרה בוחן

הנוצרים בארץ ושערובם

– אימוץ הערבית (עד המאה י"א, נמצאו 60 כת"י נוצרים ערביים באזור ארץ ישראל) – אלה נמצאו במנזרים וכד'.

– שמות ערביים – הנוצרים מתחילים לאמץ סגנון ערבי (בטרס, חנה וכד')

– אימוץ הלוח המוסלמי – כנראה ומשום והמוסלמים השתמשו באותו לוח, ובגלל ההשפעה על החקלאות, גם הנוצרים והכנסייה התחילה להשתמש בלוח שנה זה.

ומה עם התאסלמותם?

אלמקדסי כותב שיש יותר מדי נוצרים בירושלים, ויותר מדי כנסיות. כלומר, גם עיר חשובה כמו ירושלים, במאה ה-10, ישנה נוכחות נוצרית מובהקת.

בכל זאת, מי התאסלם?

* השומרונים באזור השומרון.  מצבם הירוד מבחינה כלכלית וקהילתית הפך אותם למועמדים להמרת דת.

* תתכן גם התיישבות של קבוצות שבטיות של ערבים באזור זה.

בתקופה האיובית והממלוכית

– המקרה של כפרי ירושלים (נמרוד לוז) – באזור בית צפאפא, מפקד ממלוכי בכיר נותן רכוש אדמות לשיח' צופי אחד. הצופים הטרידו מאוד את האוכלוסייה הנוצרית.  חלק מהאוכלוסייה הנוצרית עזבה, וחלק התאסלמה. מקרה דומה בדרום מצרים מוכיח שלצופים היה גורם בעידוד השלטון.

 

התורכים והמונגולים

Exit mobile version