כל ילד שתשאלו אותו איך נראה הלוגו של קוקה קולה, הוא ידע להסביר ולהציג לכם אותו. זה נכון גם לגבי לוגואים של חברות כמו מקדולנדס, אפל, מייקרוסופט, וכל חברה מוכרת אחרת. באופן טבעי, אם תשאלו אנשים מבוגרים, בעלי מקצוע בתחומים שונים, לגבי לוגואים של חברות בתחום העיסוק שלהם, הם ידעו לזהות ולהציג אותם, וכן ידעו לקשר אותם לחברות המתאימות.
זו החשיבות של לוגואים ושל סימני מסחר באופן כללי. סימני מסחר הם סמל, בין אם הוא גרפי ובין אם הוא מילולי, השייך לחברות וארגונים מסוימים באופן בלעדי ומאפיין אותם. כשחברת מקדולנדס החליטה ש-M מוזהב זה הסמל המסחרי שלה, היא עשתה זאת אחרי תהליך חשיבה רציני ומעמיק, מתוך כוונה לייצר לוגו, סימן מסחרי, שיהיה קל לזהות אותו ויהיה קל ללקוחות ולכל גורם אחר להזדהות עם המסר שהוא מעביר.
סימני מסחר, כאמור, הם סימנים בלעדיים השייכים לחברות והשימוש בהם על ידי גורמים אחרים, ללא אישור, הוא אסור. לכן כל מי שיוצר סימן מסחרי מסוים ומבקש להשתמש בו, צריך גם לרשום אותו ולרשום את עצמו כבעלים שלו. כך איש לא יוכל לעשות בו שימוש ללא רשות, בוודאי שלא לצרכים עסקיים.
מה מאפיין סימני מסחר?
אנחנו יכולים למצוא דוגמאות רבות של סימני מסחר אשר משמשים חברות וארגונים מסוגים שונים, מקומיים או בינלאומיים. סימנים אלו, כאמור, יכולים להתאפיין בטקסטים שונים, אלמנטים גרפיים, תמונות ודברים אחרים. כל בעל עסק יכול לבחור כיצד לעצב סימן מסחרי בו הוא יכול להשתמש.
חשוב לציין, ישנן חברות אשר רושמות יותר מסימן מסחרי אחד. למשל, אם לחברות יש מותגים מסוימים להן הם יצרו סימן מסחרי מיוחד, אזי שהם ירצו לרשום אותו בנפרד מהסימן המסחרי של החברה, על מנת שיוכלו לשווק אותו באופן ייחודי ולעיתים אפילו בנפרד מחברת האם.
מה החשיבות של סימני מסחר?
יש לא מעט חשיבות לנושא של סימני מסחר, הן בהיבטים של שיווק ופרסום אך גם בהיבטים אחרים.
כפי שציינו קודם לכן, סימני מסחר שייכים באופן בלעדי לגורם להם הסימנים שייכים ורשומים על שמם. על כן, אם מישהו אחר עושה בהם שימוש באופן לא חוקי, אפשר להגיש נגדו תביעה על כך. זה נכון בהקשר של פרסום ושיווק וזה נכון גם בהקשר של חיקוי או זיוף מוצרים תחת אותו סימן מסחרי.
מצד שני, יש גם אחריות מסוימת לסימני מסחר. אם חברה משתמשת בסימן מסוים והיא מוכרת תחת הסימן הזה, הרי שכל פעם שהיא תבצע פעולה, אזי שאותו סימן צריך להופיע במסמכים הרשמיים ובאופן טבעי החברה תקושר אל אותה פעולה בגלל זה. יש לה אחריות מסוימת כלפי הצרכנים וכלפי כל גורם אשר בוחר להשתמש במוצרים ובשירותים שלה.