Site icon פורטל תיירות ואיכות חיים

ספרד המוסלמית (אנדלוס)

 

 

בשיא הכיבוש של המוסלמים בספרד, עדיין צפון ספרד נשארת בידיהם של הנוצרים. בתוך כך ישנה תקופה של התפתחות תרבותית.

–  טארק בן זיאד (> ג'בל טארק > גברלטאר) – מפקד ברברי עם כוח צבאי, עובר מצפון אפריקה לדרום ספרד. הם התפשטו במהירות לכיוונים שונים.

– טולדו 1085

– קורדובה 1236

 

שתי השושלות הללו ברבריות עם גישה "פונדמנטליסטית" שהצליחו במידה מסוימת להדוף את הנוצרים, אך כל אחת מהן נפלה בסופו של דבר.

 

השריד האחרון של האסלאם בספרד

 

התמורות התרבותיות של התקופה

ניתן להראות שהרוב המכריע של העדות עברו תהליך של שערוב.  

ניתן להניח שבתקופה זו הייתה מידה בלתי מבוטלת של תסיסה תרבותית, מפגשים תרבותיים. לא הייתה זו אוטופיה בין דתית, אך החברה הייתה די פתוחה לריבוי דעות.

 

חשיבות אנדלוס

הייתה בקשר טוב עם המזרח, והייתה אחדות תרבותית.

טכנולוגיה – בין היתר בתחום המים וההשקיה.

ספרות – ספרות ענפה בנושאים דתיים וחילוניים.

למדנות דתית וחילונית – כנראה שהמפגש התרבותי היה מפרה.

פילוסופיה – התפתחות של פילוסופיה על סמך הפילוסופיה היוונית.

העברת ידע – כיצד בארצות האסלאם קיבלו די מוקדם את הידע היווני, תורגם לערבית, השתלב עם ידע מזרחי, הועבר הלאה מערבה, הוטמע באירופה והאירופים פיתחו זאת לתוצר משופר.

היהודים – היו בעלי תפקיד מהותי בהעברת הידע. הם הועסקו בתרגום ולכן היו בעלי תפקיד חשוב בכך.

 

יש כאן מידה רבה של רומנטיזציה ונוסטלגיה לתקופה ול"תור הזהב", אם כי המוסלמים היו בשלטון ומדי פעם גילו תוקפנות ואלימות כלפי הד'מים. יש מספר טענות שתומכות וסותרות את התזה שהיחס של האסלאם לד'מים, ובפרט ליהודים, היה טוב יותר מאשר היחס של הנוצרים ליהודים.

האוכלוסייה הלא מוסלמית והתאסלמות

השאלה המרכזית: כיצד הפך מיעוט לשוני ודתי לרב המכריע עד ימינו באזור כה נרחב?

הנחות ייסוד:

  1. עד שנת 1500 בקירוב, המפה הדמוגרפית (כלומר, אתנית לשונית ודתית) של המזרח התיכון המודרני פחות או יותר נקבעה.
  2. תהליך התאסלמות היה איטי מאוד והשתרע על מאות שנים.
  3. תהליך השערוב היה מהר יותר אם כי גם זה עניין של דורות (שינויים לשוניים יכולים להתרחש די במהירות)
  4. שני תהליכים לא חייבים להיות ביחד.

בעיות במחקר

* המקרות לא מספקים מידע רב על התהליכים הללו.

* חוסר יכולת לערוך ניתוח סטטיסטי (השוו גישתו של BULLIET – חוקר אמריקאי שבנה מודל סטטיסטי)

* הקושי הרב לזהות את המניעים של המתאסלמים. גם בימינו כאשר שואלים אנשים שהמירו את דתם בצורה "מדעית" ניכר כי הסיפורים חוזרים על עצמם. מכך קשה להבין את המניעים ואת התהליך האמיתי של המרת הדת.

* הדיון מושפע מעיסוקים פוליטיים / אידיאולוגיים עכשוויים (בהודו, בלקן, ספרד, וכ'ו) – מנהיגים במדינות מסוימות מתנגדים לעובדה ששרר במדינתם כיבוש, ושמה שאירע אין הוא אלא "נטע זר".

 

לפני דיון על התאסלמות, מספר הערות על מצב הד'מים

אהל אלכתאב – עם הספר, היהודים והנוצרים (והזורואסתרים)

אהל אלד'מה – מקבלים חסות והגנה בשלטון בתמורה לציות לחוקי השלטון המוסלמי.

תנאי עמר – חוקים שהתגבשו במהלך המאה ה-7 וה-9, על ידי עמר הראשון או השני.

ג'זיה – מס גולגולת

ח'ראג' –  מס (בד"כ חקלאות)

לסיכום, ישנן מספר בעיות של המחקר: המקורות , השוני בין מקום למקום ותקופה לתקופה, מגמות עכשויות בדיון ופולמוס (ראו מאמרו של מרק כהן – מעלה טענות שונות בנוגע ליחס היהודים על ידי האסלאם והנצרות בימי הביניים).

 

Exit mobile version