Site icon פורטל תיירות ואיכות חיים

רפורמות

מעמד המורה ופמיניזציה

פמיניזציה = שיעור הנשים בשוק התעסוקה החינוכי בקרב עובדי חינוך הלך והתגבר מאמצע המאה ה-20. ככל שמעמד המורה התחיל להתערער הגברים נטשו ועברו לתעסוקות מתגמלות יותר. נשים נכנסו – חלה ירידה במעמד המורה. שוק התעסוקה החינוכי מהווה נישה נשית של תעסוקה. אופייני לא רק לחברה הישראלית אלא תופעה גלובאלית. בסקטור הדתי ובעיקר בחרדי, וגם אצל הערבים, המגמה היא לא כזאת: רוב המורים נותרו גברים. בגדול, כתהליך גורף אנחנו רואים שעם הירידה במעמד המורה נשים נכנסו והורידו עוד יותר את מעמד המורה (כנראה מבחינת איך שהמקצוע נתפס חברתית).

שיעור נשים באקדמיה

אם בעבר רק שליש מהנשים היו מסיימות דוקטורט, היום יותר נשים מגברים מסיימות דוקטורט – 51.4%. עם זאת אם בוחנים זאת מבחינה היררכית ככל שעולים ברמת ההיררכיה רואים יותר גברים. שיעור הנשים בסגל האקדמי הזוטר – 50.6%, בסגל האקדמי – 26.7% ונשים בדרגת פרופסור מן המניין – 13.6%. ההיררכיה המגדרית לא מתבטאת רק בבתי הספר היסודיים/חטיבות/תיכוניים אלא גם באוניברסיטאות. יש יותר נשים במערכת החינוך אבל איפה? במקומות הנמוכים, הבסיסיים. הגברים עדיין ב-TOP.

 

שוויון, חינוך ומגדר

אי-השוויון מועלה לקדמת הבמה לפי הפרדיגמה הביקורתית (קונפליקט). זה עיקר עיסוקה – להראות כיצד מערכת החינוך היא אחת הסוכנויות החזקות של ההגמוניה בשעתוק אי-השוויון ויחסי הכוח החברתיים והמגדריים.

אנחנו נבחן את החינוך ואי-השוויון דרך הפרספקטיבה המגדרית למרות שיש פרספקטיבות אחרות כמו אתניות, מעמד, דת, לאום, מוגבלויות חברתיות.

Exit mobile version