Site icon פורטל תיירות ואיכות חיים

שושלות ההמשך במזרח

 

 

תופעה מאוד מעניינת בהיסטוריה של האסלאם, ונולדה מתוך חולשה של השלטון העבאסי.

לאחר הרצח של הח'ליף אלמתוכל…

סיכום המצב בעראק משנת 861 לספה"נ

 

תופעת השושלות המקומיות

 

"חבר העמים המוסלמים": The Muslim Commonwealth

* טביעה (סִכַּה) – מטבעות עדיין הוטבעו בדמות הח'ליף

* דרשה (חֻ'טְבה) – התפילה על המנבר עדיין נאמרת בשמה של הח'ליף.

 

אחד המקומות המרכזיים בתקופת שושלות ההמשך הוא אזור טרנס – אוקסאניה, מעבר לנהר האוקסוס (אמו דריה) ונהר היקסארטס (סיר דריה). בח'ארא וסמרקנד הופכים להיות אזורים חשובים של תרבות ודת. ח'וארזם ישחק תפקיד חשוב בתקופתם של המונגולים.

 

המעבר בין שושלות אלה לא היה מסודר, והיו תקופות של חפיפות ושל השתלטות איטית.

 

צפארים

 

רואים אנו שהשלטון המרכזי לא מצליח לשלוט ולהגן על הנתינים, ולכן אלה לוקחים את החוק לידיהם ומקימים "מדינה".

 

סאמאנים

 

תחיית הפרסית

פרסית או שפות איראניות אחרות קיימות כשפה כתובה מאות אם לא אלפי שנים לפני האסלאם. היא לא נעלמה עם הכיבוש הערבי ואנשים המשיכו לדבר בה בינם ובין עצמם. הערבית אמנם דחקה אותה הצידה אך לא כילתה אותה.

 

היות והפרסים מגלים את תרבותם מחדש, וניתן לראות שעסקני התרבות הם ממוצא פרסי, ישנה תחרות מסוימת סביב המאה העשירית, בין האנשים שהתגאו במוצאם הערבי, לבין אלה ממוצא פרסי. מאבק זה נקרא בערבית شُعُوبِيَّة . [גישה טוענת כי לאומיות היא תופעה של המאה ה-18-19 אך משליכים אותה אחורה, אך אין זה נכון לומר כי בימי הביניים לא הייתה קיימת לאומיות ושייכות אתנית]. מדובר במעין עימות תרבותי בין הערבים לפרסים.

 

ע'זנוים

 

קרא-ח'אנים

* יוסף ח'אצ חאג'ב: Qutudghu Bilig [החוכמה של המזל מהשמיים] – המדריך לשליט הלא מנוסה כיצד להתנהג.

* מחמוד אל-כַשְגארי: דיואן לֻע'את אל-תרכ – [מקבץ השפות התורכיות]. מחמוד הגיע עד בגדד וכתב חיבור זה גם בערבית. למעשה מעין מילון לתורכית.

בויהים

אולי השושלת החשובה ביותר, הם אלה שכובשים את בגדד והיו שושלת שיעית. אלה החליטו לא להעיף משם את הח'ליף הסוני, ולהשאירו מסיבות פרגמאטיות לחלוטין. שליט המשפחה לוקח לעצמו את התואר 'אמיר אלאמראא', ובזכות השליטה יכלו לתת זכויות יתר לשיעים לתקופה של יותר ממאה שנים, משנת 944-1055.

Exit mobile version