Site icon פורטל תיירות ואיכות חיים

תהליכים גלובאליים – ריבוד בינלאומי ויוקרת המדינה

 

שחקנים מרכזיים:

פרקטיקה

ההשפעה הברורה והגדולה ביותר היא דרך המבחנים הבינלאומיים.

 

נושא חדש: אידיאולוגיה, ידע וחינוך

תכנית הלימודים כתוצר של הבנייה חברתית

תכנית הלימודים – תכנים

מתבטאת מאוד בספרי לימוד. בנוסף גם במבחנים, מה שואלים וכו' אבל נתייחס בעיקר לספרי הלימוד.

יש מחקר רב על ספרי לימוד כי זה מאוד נגיש וקל. כשניגש לספרי לימוד נשאל:

לדוגמא, איך מציירים את המפה של מדינת ישראל?

התמונה שעדנה מביאה עם היישוב – ביטוי מאוד ברור למזרח ומערב, קדמה ומסורתיות. העולים החדשים הם המזרחיים הפחות מתקדמים, לעומת הצברים שהם מלח הארץ, מטיילים, קרובים לאדמה, כנראה בתנועת נוער והקדמה היא אצלם – יש להם מכונית לעומת מחרשה.

הפעולה החברתית בכיתה, תכנית הלימודים ככלי למסרים

תכנית הלימודים

בשבוע שעבר דנו על האופן שבו תכנית הלימודים מובנית, מתוך הנחה שאין תכנית לימודים אובייקטיבית, במובן שהתכנית "נכונה" אלא תמיד תוצר או תולדה של אידיאולוגיות חברתיות, אינטרסים חברתיים ויחסי כוח חברתיים שבאים לידי ביטוי דרך החומר הלימודי.

תכנית הלימודים היא תמיד באיזשהו אופן טקסטים, ויש תמיד אינטראקציה של הטקסט עם הכיתה. מה המורה עושה עם הטקסט, איך הילדים מגיבים ומה האינטראקציה שמתפתחת סביבו.

טקסט נגד Counter-Textעל אותו טקסט המורה והתלמידים יכולים ליצור ביחד טקסט נגדי, באופן שבו הם מפרשים, דנים ועוסקים בטקסט. הטקסט הנגדי מופיע בספרות הרבה פעמים בהקשר לקבוצות שוליות, קבוצות שמרגישות יותר מוכפפות ע"י המדינה וע"י תכנית הלימודים ובעצם מייצרות באופן חתרני counter-text בתוך הכיתה.

Exit mobile version