Site icon פורטל תיירות ואיכות חיים

תודעה כוזבת

מנהיים משלב בין ניתוח מבני לניתוח של יחסי כוח. הוא מנסה לראות מתי יש לצעירים הזדמנות לזהות את עצמם כיחידה דורית בעלת אינטרסים משותפים שיכולה לגייס לעצמה כוחות לפעול.

  1. בורדייה– תודעה כוזבת– תואר כבר לא מבטיח תעסוקה

כסוציולוג ביקורתי הוא מדגיש מאוד את יחסי הכוח בין מבוגרים לצעירים אך מכניס גם את ממד המעמד. מראה את מרחב האופציות השונות שהיה בין צעיר במעמד הבינוני לצעיר במעמד הנמוך. הנקודה המעניינת היא שבתקופה שלנו ההשכלה נעשית הרבה יותר רחבה וגורפת; האוניברסיטאות משמשות עבור החברה הבוגרת סוג של "באפר", השהייה של כוח תעסוקה צעיר שייצא לשוק. מצד שני, הציפיות של הצעירים עולות. ככל שכולם לומדים ויש "אינפלציה" בתארים כך יש גם פחות אופציות לתעסוקה. מתפתחת קטגוריה חברתית שלא יכולה להמיר את ההשכלה שרכשה בתעסוקה. יש כאן פוטנציאל אדיר למחאה שמידי פעם מתלקחת ופורצת.

 

לסיכום

המשפחה

הנחות לגבי משפחה:

  1. המשפחה היא יחידה חברתית אוניברסאלית
  2. הורות מהווה את סוכנות החיברות הבסיסית והמשמעותית ביותר עבור הילד, הראשונית ביותר. כאן הילד לומר להתקשר וליצור מעגלים חברתיים.
  3. משפחה היא מוסד שמשתנה באופיו ובמידת המרכזיות שלו בין חברות
  4. המשפחה הגרעינית היא תוצר של המעמד הבינוני המערבי. התפתח בצורה כ"כ מאסיבית כמוסד מרכזי החל מהמאה ה-18. המצאה חברתית והיסטורית שנבנתה בהקשר מאוד מסוים.

הגישה המבנית-תפקודית ביחסה למשפחה

נקודת המוצא היא שאיכות היחסים/מבנה היחסים/צורת היחסים במשפחה היא שונה לחלוטין מהתארגנויות חברתיות אחרות. המשפחה מאובחנת במבנה שמכונה "הקבוצה הראשונית". נשווה את המשפחה כקבוצה ראשונית ביחס לקבוצות משניות – חברתיות, כלליות יותר שעוטפות את האדם אך לא כמשפחתו הישירה.

ההתייחסות כאן היא לטיפוסים האידיאלים של כל קבוצה.

 

  קבוצה ראשונית קבוצה משנית
איכות הקשרים אוריינטציה אישית אוריינטציה תכליתית, יש מניע משותף
משך הקשרים לרוב ארוכי טווח (בעיקר בהתייחסות למשפחה, לא לחברים קרובים). קשרים לכל החיים. במקרים רבים קצרי טווח. כאן לדוגמא "חברים" יכונו "ידידים" יותר…
משמעות הקשרים לא למען מטרה אלא למען הקשרים עצמם. יש משמעות אקספרסיבית, אמוציונאלית. אהבה, נתינה, הדדיות, אכפתיות, נאמנות. קשרים רציונאליים למען השגת מטרה שמחוץ לקשרים.

ישנה מטרה שהקשר מאפשר להשיג.

 

משפחה שחורגת מהדפוסים הללו ויש בה מאפיינים משניים יותר מוגדרת כמשפחה "בעייתית".

עם זאת, החוקר הביקורתי (מגישת הקונפליקט) יבוא ויגיד לחוקר המבני-תפקודי שתפיסת המשפחה כאן לא אידאלית רק מבחינת טיפוס אידאלי אלא גם מבחינה מילולית – יש כאן רומנטיזציה של משפחות. במשפחה יש הרבה היבטים תכליתיים ופחות רגשיים. לפי עדנה "משפחה זה לא רק קוצ'י פוצ'י" Jהמשפחה מהווה כאן מעין "רישות" חברתי (מלשון רשת), יש מיקרו-קוסמוס לחברה כולה – היררכיה וכו'. יש מרכיבים אינסטרומנטליים רבים גם במשפחה, בייחוד היום במאה ה-21, כשהמשפחה הופכת יותר ויותר לשילוב של שני סוגי המאפיינים.

החוקר המבני-תפקודי עשוי להגיד שבמשפחה עשויים להיות מאפיינים רציונאליים אך הם מתווספים למאפיינים רגשיים-אישיים, בעוד שבארגונים לדוגמא ייתכן שיהיו רק מאפיינים רציונאליים, ללא מאפיינים רגשיים.

Exit mobile version