Site icon פורטל תיירות ואיכות חיים

למדינה תפקידים אינסטרומנטליים ואקספרסיביים

השאלות ששואלת הסוציולוגיה הפוליטית (בין השאר):

מי שולט?

כיצד מתחלק הכוח?

מהם מקורות הכוח הפוליטיים?

כיצד מאורגנים המוסדות הפוליטיים?

יחסי הכוח בין המדינה, החברה האזרחית והשוק?

               מהי מדינה וכיצד רואות אותה הפרדיגמות השונות?

               מהי אזרחות וכיצד היא מעצבת את הסדר החברתי?

               מהי לאומיות וכיצד היא מעצבת את עולמינו?

 

כל אתר שיש בו מאבק על גבולות הקולקטיב, על חלוקת המשאבים בו, על נורמות הפעולה המקובלות, על ענישה ופיקוח חברתי, הוא אתר שיש בו מימד פוליטי.

 

תחום המחקר של הסוציולוגיה הפוליטית בעבר התמקד בעיקר בצורה הקלאסית של הפוליטיקה הפורמאלית (הפוליטיקה הקטנה). חקר המפלגות, הבחירות, דפוסי הצבעה. השאלה המרכזית היא הדיון בין שתי גישות מרכזיות:

אליטיסטית (מילס)  – למרות המשטר הדמוקרטי, יש אליטות שמעבירות ביניהן את השלטון.ההמון הוא מעין מריונטה של השלטון, הנותן לאליטות את הלגיטימציה.

פלורליסטית – הדמוקרטיה עובדת, יש בה קבוצות וטו שדנות בהחלטות שמתקבלות הפוליטיקה הקטנה. ההחלטות שמתקבלות הן אלה שאף קבוצה לא הטילה עליהן וטו. עולה השאלה מהי מקור הכוח הפוליטי? כלכלי, מניפולטיבי, מעמדי?

 

לאום (הגדרה ע"פ הסוציולוגיה הפוליטית) – קבוצת אנשים בעלת זהות משותפת השואפת להגדרה עצמית במסגרת של מדינה ריבונית, בזיקה לטריטוריה מסוימת. ללאום יסודות משותפים אותם חולקים בד"כ בני הלאום, כגון שפה, תרבות, היסטוריה משותפת.

קשר בין לאום למדינה ולטריטוריה. בחקר הלאום, קיימים שני זרמים עיקריים, שנאבקו בינם לבין עצמם במשך תקופה ארוכה. מרבית חוקרי הלאומיות בימינו מקבלים את העמדה האנדרסונית.

אנדרסון עוסק בלאומיות. במאה ה-19, המחשבה הייתה שהלאום ייעלם (מארקס). גם היום, בעידן הגלובליזציה, ישנן מחשבות על כך שהלאום ייעלם בגלל הפעולות הגלובאליות של בעלי אמצעי הייצור – גבולותיה של מדינת הלאום הופכים למשמעותיים פחות.

הלאום הוא עדיין מוקד מרכזי של זהות, לכן חשוב להבין את תופעת הלאומיות. אנדרסון מלמד כי תופעה זו אינה קיימת משחר ההיסטוריה (לפחות לא באופן שבו אנו תופסים אותה כיום).

 

מדינה

ארגון פוליטי שיש לו זכות בלעדית להשתמש בכוח לגיטימי כלפי אוכלוסייה בעלת זהות קולקטיבית מובחנת שיושבת בטריטוריה שהיא שטח מוגדר (ובר). המדינה היא ארגון – משרדי הממשלה, הכנסת, הרשויות המקומיות – למעשה, היא ביורוקרטיה. למדינה יש מונופול על שימוש לגיטימי באלימות.

 

למדינה תפקידים אינסטרומנטליים ואקספרסיביים:

אינסטרומנטלי – מענה על צרכי האוכלוסייה (בטחון, כלכלה, בריאות).

אקספרסיבי – קביעת זהותו של הקולקטיב (מדינות, עמים, תרבויות).

המדינה מהווה ערך, מעין סמל משמעותי עבור אזרחיה, בני הלאום שהיא מייצגת. היא מייצרת ומשמרת את הזהות הקולקטיבית. הן התפקיד הסמלי והן התפקיד האינסטרומנטלי של המדינה נשחקים בעידן הגלובליזציה.

Exit mobile version