Site icon פורטל תיירות ואיכות חיים

פרדיגמה של קונפליקט/ביקורתית

מטאפורה מובילה: החברה כבעלת קבוצות שונות שיש ביניהן קונפליקטים. מאבק, מלחמה.

הגישה המבנית-תפקודית מדגישה את שיתוף הפעולה בין המבנים השונים בחברה על תפקידיהם ומחדדת את חשיבות שיתוף פעולה זה (כמו איברים שונים באותו אורגניזם) ליצירת איזון ויציבות חברתית. לעומת זאת, גישת הקונפליקט מחדדת את ההבדלים, המתחים, הקונפליקטים ויחסי הכוחבין הקבוצות השונות.

החוקר המבני-תפקודי תופס את החברה כישות הרמונית באופן טבעי. אם יש דברים שמפרים את ההרמוניה יש לתקנם כדי שכל חלקי המערכת יזינו אחד את השני. כך, השלם יעבוד באופן מאוזן, יציב, המשכי.

אל מול זה, תפיסת העולם של החוקר הביקורתי/חוקר הקונפליקט שונה לגמרי.חברה = מאבק. מלחמה על משאבים, העוגה לא מספיקה לכולם. נלחמים על הנתח הגדול ביותר.

העיקרון המארגן כאן הוא לא איזון, תלות הדדית, הרמוניה כמו בגישה המבנית-תפקודית. כאן העיקרון המארגן הוא כוח. ניסיון החזקים לשלוט על החלשים.

 

יחסי שליטה בין קבוצות בחברה – ישירה (משטור) ועקיפה (הגמוניה)

האינטרס של קבוצת החזקים הוא לשמור על הכוח שלהן.

יש מספר דרכים לשמור על כוח זה, באמצעות שליטה.

-יש להבחין בין שני סוגים של שליטה:

לגבי הגמוניה לפי אפל – מתבטאת ב-3 דרכים:

  1. יש זהות אמריקנית משותפת לכולםכשמפרקים אותה אנו למדים שהיא נבנית ע"י הגבר הלבן הפרוטסטנטי (הוואסבי). הוא "השפיץ של הפירמידה" בחברה האמריקנית. בעיקר הזהות והערכים שלו.
  2. האתוס המאוד בולט שכולם מהגריםארץ ההזדמנויות הבלתי-נגמרות. כאן האפרו-אמריקנים נשכחים, שוכחים שהם הגיעו לשם בכוח. שוכחים גם את הילידים (כמו האינדיאנים), הם לא מהגרים, לא חלק מהאתוס, ולא מדברים עליהם.
  3. הענקת שמות והגדרות לקבוצות המוחלשות בחברה

***

מכאן, ההגמוניה גורמת לכך שפעמים רבות נקבל את המצב כטבעי. נבנית תודעה שמצדיקה את המצב הקיים ומטשטשת את יחסי הכוח.

בישראל – הזהות הישראלית נבנתה על ה"וואסב" המקומי, באותו אופן. גם החברה הישראלית היא חברת מהגרים, ששבים הביתה (חוק השבות). בדרך שוכחים את הערבים (20% מהמדינה, גרו פה).

בישראל יחסי הכוח הרלוונטיים: מזרחים-אשכנזים, דתיים-חילוניים, גברים-נשיים, ערבים-יהודים.

(בארת – מציג את עניין הכוח בקריטריון של גיל, למבוגרים יש כוח רב על הילדים בגלל שהם פעוטים, ניתן להכפיף עליהם הגמוניה בקלות).

מנגנוני שליטה אידיאולוגיים בחינוך

Exit mobile version