Site icon פורטל תיירות ואיכות חיים

מהו תחום הפסיכולוגיה האבנורמלית?

מלווה בספר שנקרא Abnormal Psychology.

תחום בפסיכולוגיה שעוסק במחלות נפש, הפרעות, סטיות ומצבים שמפריעים לאדם בתפקודו השוטף. מוציאים מאיזון.

נדבר על סוגים רבים של הפרעות – קשב וריכוז, טראומות ותקיפות מיניות, סכיזופרניה, פסיכוזות וכו'.

תהיות (שלנו)

מהו תחום הפסיכולוגיה האבנורמלית? או "פסיכופתולוגיה"

יש היום רשימה שלמה של אפיונים באשר לכל מצב נפשי. עדיין, זה לא עונה על השאלה איזו מחלה יש לאדם שעומד מולי וסובל, אם בכלל. יכול להיות שזו לא מחלה אלא מצב נקודתי. יש קביעות שאומרות שאם יש לו 5 מתוך 8 מהרשימה הזאת יש לו כנראה מחלה כזאת וכזאת. מתבסס מאוד על ניסיון קליני ארוך שנים (דורש וותק) וספר הפסיכיאטריה הבינלאומי –DSM-5.

המטופל
ניסיון קליני
רקע מחקרי

 

כיצד נגדיר אבנורמליות?

צריכות להימצא הקטגוריות הבאות:

  1. סבל סבל רגשי, מצוקה, בהיעדר גורם מציאותי ברור (לא תמיד יש סבל, לדוגמא מאניה או הפרעת אישיות נרקיסיסטית– אנשים מסביב סובלים).
  2. קשיי הסתגלות ותפקוד פגיעה בתפקודים יומיומיים, בהנאה, בהסתגלות לסביבה.
  3. סטייה או חריגה מהנורמה מעל לנורמה או מתחת לנורמה. יש "קו תפר" סטטיסטי של נורמאליות. תופעה סטטיסטית. יש חריגות שהן רצויות בחברה – למשל גאונים, יוצרים. לא כל חריגה היא בהכרח שלילית. אם החריגה מלווה בהפרעה כלשהי לתפקוד החיים – היא שלילית.
  4. הפרת כללים או סטנדרטים חברתיים באיזו מידה האדם מפר את הכללים באופן בוטה שמפריע לסביבה שלו וגם לו. אפשר לדבר על מה זה "מפר"… אי תשלום קנס בזמן לדוגמא לעומת התפרעות ברחוב. פרוטוקולים עוזרים לנו להבין מה זו הפרת כללים.
  5. אי נוחות ומצוקה של המשפחה
  6. התנהגות לא צפויה ולא הגיונית שמסכנת את האדם וסביבתו, לא בשליטה. תמיד נגיע כאן בבית משפט לשאלה אם האדם אחראי למעשיו או לא.

יש כאן קושי ומורכבות בהגדרה מה זו אבנורמליות. האדם אשם? הוא מעל הנורמה או מתחת לנורמה? הוא מתפקד או לא? אין כאן הגדרה חד-משמעית של ממש ולכן לוקחים את המטופל, הניסיון הקליני והרקע המחקרי ומנסים לייצר אבחנה וטיפול הולם.

Exit mobile version